24 sposoby na stres

24 sposoby na stres

Życie bywa stresujące. Jest to niestety nieuniknione i... całkowicie naturalne. Codzienność  jest stresująca: praca, problemy rodzinne, kłopoty finansowe, zły stan zdrowia lub śmierć kogoś bliskiego. To tylko kilka przykładów.

Słowa "stres" używamy zwykle w odniesieniu do sytuacji, w której czujemy się psychicznie przeciążeni swoimi obowiązkami lub oczekiwaniami. Wszystko, co stanowi wyzwanie czy zagrożenie dla naszego dobrego samopoczucia, określamy jako stresujące. W tym artykule przedstawię 24 proste techniki radzenia sobie ze stresem.

  1. Zlokalizuj źródło stresu – na pierwszy rzut oka może się wydawać, że czynników wywołujących stres jest tak wiele, że nie sposób ich opanować. To błędne wrażenie wywołane chaosem wewnętrznym, który jest efektem stresu. Znalezienie głównej przyczyny pomoże skutecznie zaplanować strategię obrony.
  2. Wiele elementów swojego życia możesz kontrolować. Oczywiście człowiek nie ma wpływu na wszystko, co się wokół niego dzieje, ale są rzeczy, nad którymi ma władzę. Musisz mieć świadomość tych elementów. Tylko wtedy będziesz w stanie kształtować je, a co za tym idzie – stres straci swoją paraliżującą moc. Wiedząc, co jesteś w stanie zrobić, możesz posuwać się do przodu.
  3. Przestań martwić się o sprawy, których nie można zmienić. Nauka akceptacji rzeczy takimi, jakimi są, to ważny mechanizm radzenia sobie ze stresem.
  4. Nie uciekaj od problemów, to nic nie da. Jeśli będziesz chować głowę w piasek, jedynym rezultatem będą jeszcze większe kłopoty.
  5. Weź odpowiedzialność za swoje życie – jeśli nie będziesz obwiniał innych za swoje niepowodzenia, będziesz się mniej stresował.
  6. Rób to, co kochasz – jest to zasada sprawdzająca się zawsze i wszędzie. Nieważne, jakie masz problemy w życiu – jeśli poświęcasz czas temu, co uwielbiasz robić, masz o wiele mniej stresu niż w innych przypadkach. Pasja jest lekiem na wiele bolączek życia. Zastosuj ją w walce ze stresem.
  7. Nie próbuj zrobić wszystkiego – przeanalizuj swój plan dnia i wybierz z niego tylko najważniejsze rzeczy. Nie jesteś w stanie zrobić więcej, niż pozwala ci na to czas i energia. Bądź więc wybredny i koncentruj się na tym, co dla ciebie najważniejsze.
  8. Medytacja jest świetnym sposobem na uspokojenie się. Dzięki niej spojrzysz na swoje problemy z perspektywy, a twoje ciało wyciszy się. Nie musisz medytować według wschodnich zasad (wiem, że nie każdy potrafi siedzieć w pozycji kwiatu lotosu). Wystarczy położyć się, oddychać powoli i głęboko przez pięć lub dziesięć minut.
  9. Ruch to zdrowie – również psychiczne. Dzięki regularnym ćwiczeniom możesz znacząco zredukować stres. Podczas ćwiczeń organizm uwalnia endorfiny mogące obniżyć poziom stresu. Efekty ich działania są podobne do tego, co daje morfina – z tą różnicą, że nie jest to uzależniające i ma bardzo pozytywny wpływ na organizm. Nie musisz ćwiczyć dużo. Kilkanaście minut gimnastyki lub jogi każdego dnia w zupełności wystarczy; spacer trwający 20-30 minut również przyczyni się do obniżenia stresu.
  10. Zafunduj sobie masaż.
  11. Dobrze zarządzaj swoim czasem. Wielu ludzi żyje według schematu praca-dom-weekend i nie starają się ani trochę brać sprawy w swoje ręce. Okazuje się, że jednym z największych czynników stresogennych jest brak czasu. Ciągle dokądś pędzimy, ciągle narzekamy na zbyt krótką dobę i tęsknimy do dzieciństwa, kiedy wszystko wydawało się możliwe do zrealizowania. Niektórym osobom udaje się jednak pogodzić obowiązki zawodowe z rodzinnymi oraz własnymi zainteresowaniami. Jak oni to robią? Warto by było się dowiedzieć.
  12. Bądź realistą – świadomość swoich granic pozwoli ci uniknąć niepotrzebnego stresu.
  13. Każdy problem ma swoje rozwiązanie, ale nie każde rozwiązanie nadaje się do wszystkich problemów. Stres jest zjawiskiem skomplikowanym i dlatego wymaga stosowania wielu różnych sposobów radzenia sobie z nim.
  14. Zapomnij o perfekcjonizmie. Perfekcjonizm jest bardzo stresujący. Sam w sobie nie jest czymś złym, ale nie ulega wątpliwości, że nie ma pozytywnego wpływu na psychikę. Jeśli wykonujesz swoje zadania zbyt dokładnie, tracisz niepotrzebnie energię. Zaczynasz denerwować się, czy zdążysz na czas, przez co twoje ruchy stają się jeszcze bardziej nerwowe.
  15. Zarezerwuj czas na słuchanie muzyki lub czytanie książek. Sztuka zawsze pozytywnie wpływa na psychikę i dodaje energii potrzebnej do radzenia sobie ze zobowiązaniami.
  16. Naucz się mówić "nie", przynajmniej od czasu do czasu. Nie zranisz tym uczuć innych ludzi tak bardzo, jak ci się wydaje. Asertywność pozwala znaleźć czas na zaspokajanie własnych potrzeb.
  17. Odpowiednia ilość snu jest bardzo ważna. Większość ludzi potrzebuje go 7-8 godzin na dobę. Sen jest mechanizmem, dzięki któremu organizm odzyskuje zdrowie i regeneruje energię. Jeśli nie masz wystarczająco dużej ilości snu, twoje ciało wykorzystuje stres do utrzymania aktywności i czujności.
  18. Staraj się przebywać odpowiednią ilość czasu na słońcu. Promienie słoneczne wpływają pozytywnie na poziom energii i ogólne samopoczucie.
  19. To może się wydawać dość oczywiste, ale staraj się zachować dobry humor. Śmiech pozwala rozładować napięcie. Jedną z przeszkód w redukcji stresu jest zbyt poważne podchodzenie do życia. Człowiek, który potrafi śmiać się z samego siebie, nie naraża się na frustrację, ilekroć ktoś z niego zażartuje.
  20. Zastanów się przez chwilę nad pozytywnymi aspektami swojego życia. Z pewnością zauważysz, że nie każdy ma to, co ty. Koncentrując się na pozytywnym myśleniu, oszczędzasz energię i zyskujesz większą chęć do działania.
  21. Związki z innymi ludźmi pomagają obniżyć poziom stresu. Czasami wystarczy rozmowa z kimś bliskim, żeby poczuć się lepiej. Poza tym, jak to mawiają, "co dwie głowy, to nie jedna". Każdy problem pojawiający się w życiu łatwiej rozwiązać, mając czyjąś pomoc. Umiejętność polegania na bliskich jest jedną z najważniejszych rzeczy na froncie walki ze stresem. Współpracując z drugą osobą, jesteś w stanie więcej osiągnąć.
  22. Bądź szczery na temat swoich uczuć. Nie próbuj ich tłumić i nie zaprzeczaj im. To tylko nasili stres. Nie bój się płakać, ponieważ to może zmniejszyć cierpienie. Podobnie jest z przepraszaniem – jeśli czujesz, że zrobiłeś komuś przykrość, po prostu powiedz: "przepraszam".
  23. Szukaj ludzi pozytywnie nastawionych do życia. To może taka oczywista oczywistość (sic!) – osoby sympatyczne, uprzejme i radosne będą bardzo pomocne w rozładowywaniu stresu.
  24. Prawidłowo się odżywiaj. Stres jest reakcją organizmu na wszystko, co zakłóca jego naturalny stan. To oznacza, że również jakość pożywienia ma wpływ na poziom stresu. Niezdrowe, ciężkostrawne potrawy utrudniają relaksację. Na początek możesz ograniczyć spożycie kofeiny i alkoholu. Bardzo szybko poczujesz różnicę.

Niektóre z powyższych wskazówek wymagają czasu i praktyki, żeby wprowadzić je do codziennego życia. Ich realizacja przynosi jednak wiele korzyści. Warto więc poświęcić nieco energii i zaangażować się w działanie.

Istnieje możliwość, że zalecenia przedstawione w niniejszym artykule nie będą wystarczające w twoim przypadku. Wówczas będziesz prawdopodobnie potrzebował bardziej profesjonalnej pomocy. Możesz skorzystać z usług psychoterapeuty (naprawdę nie ma się czego wstydzić) lub osobistego trenera (coach). Dobry przewodnik może nauczyć cię bardziej efektywnych metod rozładowywania napięcia w zdrowy sposób. Pamiętaj, że to ty sprawujesz kontrolę nad stresem; ty podejmujesz decyzje w swoim życiu.


Autor: Wojciech "Abaren" Zieliński
Założyłem tę stronę internetową, by pomóc wszystkim osobom, dla których liczy się uniwersalna duchowość. Nie taka, która nakłania do nienawiści i walki, lecz prawdziwa - skupiona na szczerych poszukiwaniach prawdy.


Zmień czyjeś życie na lepsze! Udostępnij:


Dołącz do nas

Polub nas na Facebooku, by otrzymywać powiadomienia o nowościach.

Szukaj na stronie

O nas

Niniejsza strona internetowa ani jej autorzy nie są powiązani z żadną religią, sektą, związkiem wyznaniowym, ruchem New Age etc. Uważamy, że duchowość nie ogranicza się do jednej ideologii – jest uniwersalna i dotyczy w takim samym stopniu wszystkiego i wszystkich. Pamiętaj: w duchowości najważniejszy jest człowiek i jego osobista droga, a nie Bóg, guru czy kościół.

Materiały zawarte na łamach niniejszego serwisu są objęte prawami autorskimi i nie mogą być kopiowane ani powielane w jakikolwiek sposób bez zgody autorów.

Ta strona została znaleziona m. in. przez następujące frazy: sposoby na stres, sposoby na stres przed egzaminem, sposoby na stres zapytaj, jak radzić sobie ze stresem, pewne sposoby na stres, szybkie sposoby na stres, sposoby na pozbycie się stresu, sposobów na stres.