Medytacja

Medytacja – klucz do przebudzenia

Medytacja jest techniką powszechnie stosowaną w praktyce duchowej. Naucza jej wielu mistrzów i nie sposób przecenić jej wpływu na człowieka. Kwintesencją medytacji jest poszukiwanie wewnętrznej równowagi i wyciszenie szalejącego umysłu. Nie jest to jednak jedyny cel i korzyść płynąca z jej uprawiania.

Medytacja jest praktykowana od tysięcy lat. Jej pierwotnym celem było zgłębianie zrozumienia natury istnienia oraz poznawanie tajemniczych sił wszechświata. Medytacja od samego początku stanowiła specjalną technikę pracy z ciałem i umysłem, przynoszącą głęboki stan odprężenia i wewnętrzny spokój. Podczas sesji prawidłowo przeprowadzonej można skoncentrować swoją uwagę i wyeliminować strumień kłębiących się myśli. Dla każdego poszukiwacza duchowej ścieżki medytacja jest sposobem na wyjście poza ciało i umysł; na zajrzenie w głąb siebie.

W zachodnich społeczeństwach medytacja jest postrzegana również jako sposób na łagodzenie stresu oraz trenowanie ciała. To wydaje się dosyć proste. Wystarczy usiąść w odpowiedniej pozycji i… to wszystko. Na pierwszy rzut oka rzeczywiście nie widać żadnej trudności. Schody zaczynają się podczas pierwszej sesji. Podstawowa pozycja medytacyjna (tzw. kwiat lotosu) jest na początku niewygodna; powoduje skórcze mięśni i cierpnięcie nóg. Opanowanie jej to długi proces fizycznego treningu. Chodzi mniej więcej o to, by uzyskać umiejętność pozostania w całkowitej koncentracji przez określoną ilość czasu.

Korzystny wpływ

Osoby regularnie uprawiające medytację dostrzegają wiele korzyści, jakie ze sobą niesie. Kilkuminutowa sesja może rozładować stres nagromadzony w ciągu całego dnia. Naprawdę nie trzeba włożyć wiele wysiłku w odnalezienie wewnętrznego spokoju. Poza tym jest to sposób dostępny dla każdego; nie tylko prosty, ale i tani, ponieważ nie wymaga stosowania specjalistycznego sprzętu. Nie ma również szczególnych wymogów co do miejsca praktykowania. Bardziej zaawansowane osoby są w stanie medytować nawet w zatłoczonym autobusie czy w kolejce do lekarza.

Medytacja może dać ci spokój i równowagę, które wpływają korzystnie zarówno na twoje samopoczucie, jak i ogólny stan zdrowia. Może pomóc ci przeżyć bardziej spokojnie dzień oraz usunąć nadmiar informacji gromadzonych przez mózg, które przyczyniają się do zwiększania stresu.

Rodzaje medytacji

Medytacja to pojęcie bardzo szerokie, obejmujące wiele różnych technik relaksacyjnych i ćwiczeń fizyczno-mentalnych. Wszystkie mają ten sam cel: osiągnięcie wewnętrznego spokoju i harmonii. Różnią się jednak od siebie.

Oto kilka popularnych technik medytacji:

  • Medytacja uważności – jest to najpopularniejsza i najbardziej znana forma medytacji. Opiera się na byciu uważnym lub koncentracji na konkretnym obiekcie, np. płomieniu świecy lub innych rzeczach doświadczanych podczas sesji (np. oddech). Ta metoda zwiększa świadomość i akceptację życia w chwili obecnej.
  • Medytacja transcendentalna – celem tej metody jest wykroczenie poza własne ego i zjednoczenie z wszechświatem, Bogiem oraz zrozumienie swojej prawdziwej natury.
  • Medytacja z wizualizacją – ta metoda polega na tworzeniu mentalnych obrazów miejsc lub zdarzeń, które postrzegamy jako relaksujące. Podczas wizualizacji najlepiej używać wszystkich zmysłów. Można wyobrazić sobie zapachy, smaki czy dźwięki.
  • Medytacja z mantrą – w tego rodzaju medytacji po cichu powtarzamy wyciszające słowa, myśli lub jakąś frazę, aby zapobiec rozpraszaniu myśli.
  • Joga – to metoda polegająca na wykonywaniu serii asan i ćwiczeń oddechowych, uelastyczniających ciało i uspokajających umysł. Poszczególne pozy wymagają zachowania równowagi i koncentracji.
  • Qi Gong – to praktyka zazwyczaj łącząca medytację, relaks, ruch i ćwiczenia oddechowe, mająca na celu przywrócenie i utrzymanie równowagi. Qi Gong jest częścią tradycyjnej medycyny chińskiej.
  • Tai chi – to forma łagodnych, chińskich sztuk walki. W tai chi wykonujesz szereg ruchów i postaw w powolny, harmonijny sposób, przy jednoczesnym głębokim oddechu.

Emocjonalne korzyści z medytacji:

  • Nowe spojrzenie na sytuacje stresowe – patrzenie na siebie i otaczający świat z szerszej perspektywy;
  • Rozwijanie umiejętności zarządzania stresem i jego kontrolowanie;
  • Podnoszenie świadomości własnego istnienia oraz uważności, która przydaje się każdego dnia w zwyczajnych obowiązkach;
  • Nauka koncentrowania się na chwili obecnej;
  • Poprawa pamięci, samokontroli oraz łatwiejsze osiąganie zadowolenia;
  • Ograniczanie negatywnych emocji oraz bardziej spokojne reagowanie na nieprzyjemne zdarzenia.

Elementy medytacji

Różne rodzaje medytacji mogą korzystać z odmiennych technik ułatwiających koncentrację. Różnią się one w zależności od wybranej szkoły. Zazwyczaj zawierają cztery podstawowe elementy:

  1. Koncentracja uwagi, która jest na ogół jednym z najważniejszych elementów medytacji. Pozwala ona na oczyszczenie umysłu z myśli i zdarzeń powodujących stres i zmartwienia. Możesz skoncentrować się na określonym obiekcie, obrazie, mantrze, a nawet na oddychaniu.
  2. Spokojny oddech. Chodzi tutaj o to, żeby spowolnić swój oddech, przyjmować więcej tlenu i oddychać bardziej wydajnie.
  3. Ciche miejsce praktyki. Jeśli jesteś początkujący w medytacji, łatwiej będzie robić to w cichym miejscu – bez telewizji, radia i telefonu komórkowego czy komputera. Osoby bardziej zaawansowane są w stanie medytować w dowolnym miejscu.
  4. Wygodna pozycja. Możesz praktykować medytację siedzącą, leżącą, podczas spaceru lub wykonywania dowolnej czynności. Po prostu staraj się, by było ci wygodnie i umysł nie był rozpraszany przez świat zewnętrzny.

Codzienna praktyka

Jak widać, istnieje wiele sposobów medytacji. Powyżej wymieniłem tylko najważniejsze techniki i przedstawiłem je bardzo ogólnikowo. W tym momencie nie chodzi jednak o dokładne poznanie wszystkich szkół i teorii, lecz o podjęcie praktyki oraz wyrobienie sobie nawyku codziennej medytacji.

To naprawdę nie jest takie trudne. I nie wymaga uczęszczania na kursy czy warsztaty organizowane w większości dużych miast. Profesjonalny nauczyciel oczywiście jest przydatny, ale w dzisiejszych czasach mamy dostęp do tak wielkiej ilości materiałów, że z powodzeniem możemy zaczynać samodzielnie. Spróbuj więc, a zobaczysz, jak zmieni się twoje życie.

Ten artykuł został opublikowany w „Przewodniku duchowym” nr 5

Zmień czyjeś życie na lepsze! Udostępnij:
Share on Google+Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on StumbleUponEmail this to someonePrint this page
Komentarze
  1. Gość
  2. Adrianna
  3. Gość
  4. Redakcja
  5. Gość
  6. Mateusz5
  7. Redakcja
  8. Adam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pisząc komentarz zastosuj się, proszę, do naszych zasad komentowania.

O Stronie | Polityka Prywatności | Zasady Autorów | Warunki Użytkowania | Kontakt

© 2012-2017 Przewodnik duchowy. Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie treści zabronione. | W oparciu o MyThemeShop.